maandag 2 april 2012

aardbeienplanter


Via pinterest kwam ik deze aardbeienplanter tegen. Ik vind hem zo leuk! Door te klikken op de foto in pinterest kwam ik toen bij een blog uit waar een handige fototutorial stond. Deze site lijkt niet meer te bestaan, hij doet in ieder geval raar.

Zelf maken is heel simpel.
Je hebt nodig:

  • een paar bloempotten
  • verf
  • een stevige stok
  • potgrond
  • steentjes
  • aardbeienplantjes

Zo doe je het:
Verf je potten in vrolijke kleuren.
Wanneer ze droog zijn plaats je in de onderste pot (de grootste) de stok met op de bodem wat stenen (voor de stevigheid). Vul de pot met potgrond. Schuif de volgende pot over de stok en vul deze weer met grond. Zo ga je door totdat je potten op zijn en/of het einde van de stok is bereikt.
De grond moet goed nat zijn en stevig aangedrukt.
Daarna kan je de aarbeienplantjes erin doen en TADA klaar. Simpel, maar met een heel leuk resultaat.

Voor de duidelijkheid: Ik heb dit dus niet zelf verzonnen. Er stond hier een hele mooie tutorial, maar die lijkt dus verdwenen te zijn.

Image


Dit is mijn aardbeienplanter geworden. In de bovenste pot staan violen, ik had niet genoeg aardbeienplantjes. Mijn stok (een bamboe opbind stok) is niet stevig genoeg. Daarom leunt hij tegen de schutting.
De plaatjes op de potten komen van Graphics Fairy. Een leuke site waar bijna dagelijks nieuwe plaatjes gepost worden.

Ik heb plastic potten gebruikt. Hier heb ik eerst een laag gesso op aangebracht zodat de verf zou blijven plakken. De blauwe kleur vond ik toch wat te overheersend, met een sponsje heb ik er daarom witte vlekken opgemaakt. Dat is op de foto niet echt zichtbaar, maar het lijkt op een strakblauwe zomerlucht met hier en daar wat sluierbewolking. En ja ik weet dat strakblauw betekend dat er helemaal geen bewolking is en dat die zin dus niet klopt :)
Aan de onderkant van deze potten zitten al gaatjes. Het gat dat over de stok heen gaat was te klein. Het leek mij handig om dit gat groter te boren, maar ik had geen boor die dik genoeg was. Daarom heb ik het uitgevijld. Dat was nog een behoorlijke klus om te doen.
De plaatjes heb ik uitgeprint op gewoon printerpapier. Daarna heb ik de buitenlijnen overgetrokken op lamineervellen. De vormen uitgesneden en zo had ik een stencil wat ik meerdere keren kan gebruiken.

Image

De tuin begint een beetje vorm te krijgen. Hij is nog lang niet af, dit is echt nog het begin.
De tegeltjes worden langzaam aan vervangen door zelf geknutselde muurtjes. En je ziet ook nog veel te veel aarde. Maar ik wil het hele jaar door iets moois in de tuin, het lijkt me daarom niet handig om nu alles al vol te zetten. 


Alles zelf zaaien zie ik niet zitten. Sommige planten zijn moeilijk uit zaad te laten schieten. En zo duur zijn plantjes ook weer niet. Je hebt ook gelijk wat staan in je tuin. Ik heb wel een voorkeur voor nog niet al te grote planten, vind het leuk om te zien hoe het groeit. Hierboven zie je lavendel, violen en 2 soorten tijm.



De eerste zaailingen beginnen boven de grond te komen. Van links naar rechts: spinazie, broccoli, tuinbonen, paprika, basilicum en aubergine.
De aubergines moeten overgepot worden. Alle zaadjes zijn gekiemd, dat betekend een enorme opbrengst aan vruchten. Gelukkig heb ik voor een dwergvariant gekozen. Aubergines kunnen niet de volle grond in, het in Nederland te koud, dus ze blijven in potten. Ik ga ze maar kado doen, want zoveel ruimte heb ik niet. 
De paprika kiemt goed. Ik hoop betere resultaten te krijgen dan vorig jaar. Toen kiemden ze ook, maar doorgroeien deden ze niet. Ik heb ze (denk ik) te vroeg naar buiten gezet.
De spinazie is het enige wat ik in de volle grond heb gezaaid. De merels zijn er dol op, maar ik heb genoeg. En als ik eerlijk ben vind ik het ook hardstikke leuk dat mijn tuin dieren aantrekt. Als dat inhoud dat ik zelf minder kan oogsten, so be it.

Deze post word gelinkt naar:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten